15/7/08

¿Denuncia o manipulación?

"La Generalitat segregará a los inmigrantes en centros especiales"



Me sorprende ver este titular en El País del 12 de este mes. Leo este periódico desde hace muchos años y siempre he tenido la sensación de que era una publicación, no diré que totalmente objetiva porque no existe el objetivismo total en ninguna acción humana y en el periodismo puede que en la que menos, pero sí seria y coherente. Me molesta por eso ver que echan mano del maniqueísmo amarillo como cualquier otra de las muchas publicaciones tendenciosas que tenemos por ahí. Los centros especiales para emigrantes. Qué mal suena eso cuando en lugar de explicar honestamente qué significa se acude a la protesta facilona de nombrarlos como centros de segregación.

Un niño, por muy emigrante que sea, no puede ser segregado. ¡POR SUPUESTO QUE NO! Sin embargo, ¿somos realmente honestos y sinceros cuando utilizamos estos conceptos al hablar de esos niños, o estamos simplemente siendo demagogos sin preocuparnos en absoluto de qué pueda sucederle a esos niños? ¿Os imagináis cual es la sensación de un niño (o niña por supuesto) cuando llega a otro país, sin entender la lengua que le hablan, sin comprender qué está pasando a su alrededor, sintiendo la mirada incisiva de los alumnos autóctonos y la mirada compasiva de los profesores que no saben qué decirles porque saben que, les digan lo que les digan, no les entenderán? Yo sí me lo imagino. Me lo imagino porque lo he vivido. Dos veces lo he vivido. Una vez siendo muy niña y otra siendo más mayorcita pero igualmente vulnerable. Os aseguro que, aunque a un adulto le pueda parecer una tontería, para un niño es una sensación parecida a la desesperación. El adulto puede entender qué está pasando, puede relativizar la situación y hasta echar mano del sentido del humor. El niño no. Entre otras cosas porque el adulto es quien toma la decisión de dejar su casa e ir en busca de una vida mejor. El niño no ha decidido nada, simplemente le han arrancado de su realidad y le han llevado a un lugar lleno de gente extraña a la que no entiende cuando le hablan.

¿Qué hay de malo pues en crear unos centros en los que a ese niño se le pueda explicar con toda la paciencia del mundo y con personal especializado porqué está donde está, con qué se va a encontrar, que es uno más entre el resto de niños pero que allí se le dará la formación e información necesaria para que pueda incorporarse al resto de la comunidad estudiantil con unas mínimas garantías que le permitan seguir los estudios en igualdad de condiciones?

Ojalá me hubieran tratado a mí así. Con respeto y teniendo en cuenta mis necesidades para que no perdiera la oportunidad de alcanzar los mismos niveles académicos que el resto. Que solo mi propia capacidad y fuerza de voluntad hubieran contado para lograrlo, en lugar de tener que lidiar con las dificultades del idioma y la indiferencia del personal docente.

Segregación de los niños emigrantes NO.
Atención especial para ayudarles a incorporarse a los estudios con posibilidades SI.

6 comentarios:

Anónimo dijo...

Estos chicos de El País desde que no pactastéis con CiU no os pasan ni una....

Julia dijo...

Hola Dani, qué placer verte por aquí.
Eso parece. Y es que estos superdemócratas tienen muy mal perder, están demasiado preciados de sí mismos para aceptar que los xarnegos seamos capaces de dar la talla.

zel dijo...

Hola, acabo d'arribar i llegeixo...Com que sóc mestra, et diré el que en penso: Jo els vull amb mi, a la classe, amb els seus companys, això sí, ben atesos, que on hi hagi una mirada acollidora i una abraçada, una presentació i un "som aquí per ajudar-te", no hi ha d'haver cap separació, tret de les hores de llengua que l'ajudin a entendre més. He tingut nens nouvinguts, i ens ha anat molt bé. A tots. Clar, hi ha d'haver voluntat i no ser un ensinistrador, ni un instructor, s'ha de ser persona educadora. Petons!

Julia dijo...

Zel, moltes gràcies pel teu missatge. Estic segura de que ets una bona professora, però saps tant bé com jo que no tothom ho veu igual. Saps perfectament que molts docents veuen en aixó un problema afegit i fins i tot una tasca extra per la que haurien de cobrar un plus. Tant de bó la majoria de mestres pensessin com tu. A mes, et puc dir per experiència pròpia que quan el teu idioma és molt diferent del del pais al que t'ha tocat anar, per molt bé que et rebin dificil serà que et posis al dia així com així. Aixó està molt bé per nens de guarderia però per nens que tenen de posar-se al dia d'unes materies per poder assolir el nivell dels seus companys, no és fàcil. Tota ajuda és poca. La bona voluntat està molt bé però no és suficient. De totes formes, moltes gràcies pel teu escrit. Tant de bó em puguessis convèncer. Un petó.

boja per la Katherine dijo...

Hola Julia,

tot i no estar massa d'acord amb la mesura que proposa el dept. d'educació, també em va semblar molt tendenciós el titular (a més a més en portada) de El País.
Crec que abans de prendre aquesta mesura s'haurien de posar més mitjans en els centres educatius, introduir la figura de l'educador social, i utilitzar la mediació per resoldre les dificultats dels alumnes nouvinguts.
Malgrat tot penso que un diari com El País no es pot permetre el luxe de no informar-se més sobre un tema i editorialitzar amb les notícies que publica...

Julia dijo...

Hola Laura

A mi també m'agrada molt la Katherine.
Estic totalment d'acord amb vosaltres de que lo principal és el benestar dels nens que arriben, però crec que per molts mitjans que posis a la escola, que faràs, que la resta de nens es quedin contemplant com el nen o nena aprén la llengua per després poder aprendre les materies? o t'el portaràs a passejar amb un educador social mentre la resta de la classe estudien? Es que no, no veig a on veieu la discriminació. Jo crec sincerament que si una criatura que ve de fora té una formació especifica durant el temps que li calgui, un semestre, un curs..., després tindrà moltes més possibilitats de seguir el ritme normal dels seus companys de curs. Com pots agafar un nen de Ghana, que no ha sentit mai català o castellà i posar-lo a una classe de 3er per exemple i esperar que a final de curs hagi aprés el mateix que la resta d'alumnes. Si no entendrà ni papa. I perqué s'ha de sentir discriminat o segregat per tenir un servei especial que l'ajudi a posar-se al dia? Se suposa que el personal que atendrà aquests centres sera un professorat especialitzat i no las monjas cruzadas de les antigues presons franquistes. Jo veig més perill de automarginació en un nen que veu que no pot seguir el ritme dels seus companys de classe, perque el retràs que aixó li pot provocar en els estudis es pot anar acumulant curs darrera curs fins que l'aboca al fracàs escolar. Bé, no sé. De totes maneres és una idea i crec que hauriem d'ésser més realistes i esperar a veure quins resultats obtenim de la experiència, per rebocar-la sempre estarem a temps si realment comprovem que no és positiva, no?