6/2/11

Sobre les enquestes

Acabo de llegir l'article del company Enric Llorens i li he volgut escriure una resposta però el sistema, com tot o quasi tot el que fan aquests sistemes de fastfoodfastdrinkfastdo, no em dona espai suficient. En qualsevol cas, la resposta, Enric, era aquesta:

Chapeau Enric!!! Acabes d'escriure l'article més intel.ligent que he llegit fins ara sobre aquest tema. Estic totalment d'acord amb tu, les enquestes son tècniques de manipulació de persones, com aquelles imatges que es projectaven anys enrrere als cinemas que, intercalades entre les imatges de la pel.licula, el públic no les arribava a veure però entraven en el seu cervell "drink Coca-Cola, drink Coca-Cola" i els espectadors, sense ser conscients de la manipulació de la que havien estat objectes, així que sortien del cinema corrien al bar a demanar una Coca-Cola. Hi han persones lluitadores que voten per convicció política peti qui peti, però les majories sempre voten a "caballo ganador", i és per això que sempre he desconfiat de la inocència de les enquestes, perque crec que només serveixen perque molta gent voti a qui diuen les enquestes que guanyaran. Però estic totalment d'acord amb tu, encara hi ha partit i encara podem guanyar, però passi el que passi, el que no podem fer de cap manera es perdre els nostres principis i la nostra raó de ser, perque si ho fem, encara que guanyem per majoria absoluta, haurem perdut i tota la humanitat haurà perdut, com perdem cada dia una mica més quan veiem com molts partits socialistes europeus es perden en mig d'una batalla estèril per intentar ocupar una centralitat cada dia més sospitosa a Europa. O s'està aquí o s'està allà, o com deia la meva àvia: Teta y sopas no caben en la boca.

I cercant a la xarxa, que això si que ho té la xarxa, és molt útil quan no la utilitzes com a fastinform sino com a font d'informació, he trobat aquest article que vull compartir amb vosaltres perque, no sé a vosaltres, però a mi m'ha resultat molt formador, no perque digui coses que jo no hagués intuït abans, sinó perque les diu amb una coherència i un rigor que realment et fa pensar i arribar a la conclusió de que les enquestes són una autèntica manipulació dels poders neoliberals per teledirigir el vot de la ciutadania. Per cert, així que tingui temps aniré a comprar aquest llibre.

Herbert Schiller
No es una novela de ciencia ficción, no. Tras un título de tintes paranoicos como “Los manipuladores de cerebros” se encuentra un increíble estudio sobre la manipulación de la información, la red que la sustenta, sus mitos y sus responsables últimos.

Herbert Schiller se basa en una sólida documentación para mostrarnos la realidad, tanto la que nos rodea, como la que se encargan de crear los directivos de los medios de comunicación. Partiendo de la concepción de estos medios como el instrumento con el que las élites dominantes tratan de hacer que las masas se amolden a sus objetivos, el autor nos descubre a esos manipuladores de mentes. Manipuladores que vuelcan el apoyo popular en favor de un orden social que no sirve a los intereses reales de la mayoría.

En este estudio, Schiller analiza la formación de los conglomerados que explotan el conjunto de las industrias culturales como inductoras de conocimiento y fuentes de persuasión envolventes y globalizantes,  que acompañan al individuo a lo largo de su vida. Estos conglomerados (formados por los dueños del capital), se encargan de explicar, justificar e incluso embellecer las condiciones existentes. Comprendemos de inmediato que el objetivo final que busca la manipulación de mentes es la pasividad.

A medida que se desarrollan los temas, vamos descubriendo las múltiples formas y medios empleados en este control mental, el cual empieza a ejercer su influencia desde la tierna infancia. Cabe destacar el apartado en que Schiller revela el mensaje introducido en los productos culturales creados por la factoría Disney, cuyos ambientes bucólico-infantiles esconden una clara influencia ideológica conservadora.

En definitiva, se trata de un libro que nos ayudará a entender mejor el funcionamiento de los métodos de persuasión y los mensajes subliminales, los cuales recibimos una y otra vez aunque no lo deseemos.

Xac0be Villar Fernández

A mitad de los años setenta, Herbert Schiller escribía The Mind Managers, una obra que se adelantaba a su tiempo al analizar los mecanismos utilizados por los medios de comunicación para manipular a la opinión pública. El análisis del escritor estadounidense no puede estar más de actualidad. Más de treinta años después, los procesos de concentración y transnacionalización han convertido a la comunicación y la información en negocios seguros, por sus beneficios y por su capacidad de influir sobre la población mundial. También las encuestas de opinión forman parte de esas técnicas.
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1 comentario:

Enric Llorens dijo...

Gràcies per citar-me, només dir-te que m'agarda compartir principis amb una persona que posa els valors davant de tot. Segueix així.
Enric
http://www.enricllorens.net