UNA
ESQUERRA CATALANA FORTA I MAJORITÀRIA
PER
UNA CATALUNYA CONSTITUENT
EL
POBLE DE CATALUNYA HA PASSAT AL DAVANT
El
poble de Catalunya ha passat al davant. Catalunya ha fet el tomb. Els esdeveniments
dels últims deu anys i, en particular, dels dos anys darrers, han accelerat un
procés de presa de consciència que ve de molt lluny, directament connectat amb
la nostra història col·lectiva, i que ha adquirit una dimensió social activa i
majoritària, diversa i inclusiva, profunda i irreversible. La incomprensió, el maltractament
reiterat i el rebuig final que han obtingut les propostes presentades pels successius
Governs i pel Parlament, han fet que Catalunya transités, de la frustració i la
indignació, a la clara i incontestable afirmació de la seva sobirania nacional.
El
10 de juny del 2010, la societat catalana, amb les seves institucions al
capdavant i amb la participació de la gran majoria de les seves forces
polítiques, s'expressava de forma
unitària i potent contra la sentència d'un Tribunal Constitucional partidista,
que completava
la tasca d'enderroc de la darrera proposta d'entesa formulada des de Catalunya.
L'Estatut aprovat pel Parlament de Catalunya el 30 de Setembre del 2005 ja
havia sigut rebaixat i limitat en la seva voluntat de salt qualitatiu, tant pel
que fa a l'autogovern
com al desenvolupament del potencial federal i plurinacional de la constitució
pactada l'any 1978. Aquella sentència era un "no" a la voluntat
d'encaix de la
nació catalana en un Estat espanyol que reconegués i fes seu el caràcter plurinacional,
pluricultutal i plurilingüístic de la realitat que inclou. S’hi afegiria,
encara, la posterior evidència, particularment en l'àmbit del finançament, que
l'Estat espanyol ni tant sols respectava allò que havia restat vigent d'aquella
proposta malmesa. Això ha reblat el clau i ha decantat definitivament les
coses.
Però
el més rellevant és que ha estat la pròpia societat catalana, molt més que el conjunt
de les seves institucions i forces polítiques, la que ha dit prou, defugint la temptació
de refugiar-se en la resignació o en el greuge i la lamentació. Ben al contrari,
s’ha posat en marxa, de cap a cap de Catalunya i en la pluralitat del seu ventall
social, fins a aixecar una immensa onada d'exigència nacional. La gent, l’Onze de
Setembre d’enguany, aquest cop sense convocatòria unitària ni institucional, ha
ocupat el centre de Barcelona i ha desfilat fins al simbòlic Parc de la
Ciutadella, avui seu del Parlament.
DEL SENTIMENT I LA
VOLUNTAT, AL PROJECTE SOLVENT
L'autogovern
com a concepte constitucional, qüestionat i superat per l'acció contrària dels
poders de l'Estat espanyol, ha esdevingut desig col·lectiu de sobirania i
voluntat d'"Estat
propi". Desqualificat l'"Estat compartit" de caràcter
plurinacional, que Catalunya havia cregut veure en la Constitució, aquesta nova
perspectiva apareix, a ulls
de molts, com l'única que li queda a Catalunya per fer-se amb els ressorts que
li calen
per construir i dirigir el seu destí col·lectiu. La manifestació-concetració de
l'Onze de
Setembre d’enguany és l'eclosió clamorosa d'aquesta voluntat. Urgeix, ara, que
tothom assumeixi plenament les seves responsabilitats, de manera que Catalunya
pugui comptar amb tot allò que li cal per concretar, dirigir i gestionar la seva
voluntat. Per convertir-la en projecte polític democràtic i viable. Per
donar-li perspectiva i dotar-la d'un full de ruta seriós. No val a gronxar-se
sobre l'onada popular ni a instrumentalitzar-la des d’uns o altres interessos
de partit. No val tampoc a ignorar les dificultats i els perills que tenim per
davant, perquè només podrem superar-los si els abordem i els sabem afrontar
degudament. Cal que Catalunya actuï, des d’ara mateix, amb el rigor que ho
faria si disposés d’institucions d’Estat, amb la màxima seriositat i eficiència
en tots els àmbits de la seva existència.
En
aquesta direcció, és essencial la unitat d’acció de les forces polítiques
catalanes que
hi estiguin disposades, amb una posició compartida que expressi la voluntat de
la nació.
La força de Catalunya, en els moments decisius, ha estat sempre la seva unitat, la
seva capacitat de sumar. Res no pesa tant a l'hora de la veritat. I ens farà
tota la falta
en el camí que encetem, en el nostre diàleg inexcusable amb Espanya i amb Europa.
Només
així, d’altra banda, el projecte que hem de formular i fer viable serà de tota
la ciutadania
i estarà a l’altura dels veritables interessos nacionals de Catalunya. Avui, només
un ampli consens ofereix la força i la garantia necessàries en el procés constituent
de tot subjecte nacional. També en el cas de la “Catalunya-Estat”.
SORTIR DE LA GREU CRISI
ECONÒMICA I SOCIAL QUE PATIM
Aquest
procés d'afirmació nacional s'inscriu en un context de gravíssima crisi econòmica
i social, que n'ha estat també un dels detonants. Una crisi en la qual amplíssims sectors del poble de Catalunya,
sobretot els més febles, es veuen tenallats per
l’angoixa i arrossegats cap a escenaris de pobresa. En aquest marc, l'injust
dèficit fiscal
que Catalunya ha vingut patint apareix com una de les causes dels perjudicis econòmics
i socials que recauen sobre els seus ciutadans i ciutadanes. No es tracta de
negar la solidaritat: tothom entén que la solidaritat és irrenunciable i que
els territoris més avançats han de ser contribuents nets en favor del
desenvolupament dels territoris més desafavorits. Però tothom sap també que
això, com succeeix a tota Europa, no pot d’arrossegar cap avall els territoris
solidaris ni pot fer caure la seva població cap a cotes socials inferiors a les
que gaudeixen els territoris ajudats.
A
aquest causa, per descomptat, s’hi sumen les polítiques d'austeritat
doctrinària - inductores
de més recessió i més atur- i de privatització dels serveis públics, que posen
en perill algunes fites irrenunciables de l'Estat del Benestar. El dèficit
fiscal no ha
de ser la cortina de fum que amagui aquesta greu responsabilitat del nostre Govern.
No es fa Catalunya destruint la seva cohesió social. Aquesta és, de fet, condició
imprescindible de la seva cohesió nacional. Per això, es fa inexcusable plantar
cara a les polítiques dictades per l'ortodòxia liberal-conservadora, d'efectes devastadors,
i emprendre nous camins en favor de l'economia productiva, del creixement
sensat, de l'ocupació i, no pas en darrer lloc, de les reformes destinades a garantir
la sostenibilitat i la qualitat dels serveis públics bàsics. Unes reformes que
han de fer-se amb el bisturí i no pas amb la destral, perquè han de perseguir
el manteniment i l'ampliació de l'Estat del Benestar i no la seva liquidació en
favor del negoci privat.
CAL, AMB URGÈNCIA, UNA
ESQUERRA CATALANA FORTA, CAPAÇ
D’ESDEVENIR MAJORITÀRIA
Per
això, és vital que Catalunya disposi d'un mapa polític complet, articulat en
grans opcions
ideològiques, polítiques i socials. En aquest mapa, avui, hi ha una notabilíssima
absència: la d'una esquerra catalana prou forta, amb capacitat de govern, a
l'altura dels anhels sobirans de Catalunya i a l'altura del greu repte econòmic
i social que tenim plantejat. Sí, a l’altura de tots dos, perquè la causa
nacional i la causa social són, per a l’esquerra, una mateixa causa. No hi ha
l’una sense l’altra. La nació és la gent i, sense cohesió social, la nació es
desfà. De la mateixa manera, el progrés humà només es pot assolir des de la
majoria democràtica del poble i no hi ha majoria progressista possible que no
comporti alhora un veritable projecte nacional.
Catalunya
necessita com mai una esquerra nacional, identificada amb els interessos de
Catalunya, sense hipoteques en la seva actuació i en la seva representació,
capaç de
constituir-se en alternativa al nacionalisme conservador de la dreta. Una
esquerra capaç
d'impulsar un projecte de futur que faci seves les necessitats i esperances de
la gran
majoria del poble, en la seva diversitat social, cultural i lingüística, que
esdevingui un
poderós factor de cohesió social i nacional, que generi identitat compartida de
futur.
L'existència
d'una esquerra catalana prou forta, d’altra banda, ha de ser un factor decisiu
per una acció unitària de Catalunya, del tot imprescindible en les
interlocucions que
Catalunya ha d’emprendre per a la seva ubicació entre els pobles d’Europa i del món.
Sense una esquerra catalana potent, només hi haurà subordinació dins d'un espai
únic i un pensament únic de centre-dreta, segurament contrapuntat -en una aliança
de fons contra l'esquerra- per una dreta espanyolista polaritzada en sentit invers
i interessada en trencar la unitat civil del nostre poble. No és l'esquema que
li convé a Catalunya en l'actual avinentesa: l'afebliria greument. És un perill
que podria frustrar el camí emprès o bé resultar un llast insuperable que
s’enduria la "Catalunya- Estat" molt lluny del somni de la immensa
majoria dels catalans i catalanes d'avui.
Ens
proposem, doncs, participar activament en el desvetllament i l'articulació d’un ampli
espai polític d’esquerra, que pugui exercir d'opció alternativa viable i
esdevenir l’expressió
del catalanisme progressista d’avui:
•
Un espai ample i plural, que necessita comptar amb un socialisme català posat al
dia, coherent amb les seves arrels, a l’altura dels reptes que Catalunya té avui
plantejats.
•
Un espai que va més enllà del socialisme català i que ha de contemplar la pluralitat
de l’esquerra catalana d’avui.
•
Un espai que té fortes arrels a Catalunya, on ja va ser decisiu en el moment constituent
de l'any 1931, amb la instauració de la Generalitat republicana, i en el
moment constituent de l'any 1977, quan va guanyar les primeres eleccions democràtiques
i va exigir amb intransigència el retorn de la Generalitat exiliada, assolint
el decantament favorable del nacionalisme conservador i l'acceptació
forçada
del govern espanyol.
•
Un espai que va encarnar la regeneració i la transformació de les nostres ciutats
i viles a partir de la transició democràtica i, particularment, al voltant de les
transformacions i l’esclat del 1992, on Catalunya va descobrir i va fer seva una
altra idea de si mateixa, oberta, audaç, avançada, erigida en referència internacional.
•
Un espai que va constituir els dos governs d’Entesa que, juntament amb l’impuls
de les polítiques socials, van emprendre la reforma estatutària que el nacionalisme
conservador havia deixat de banda.
•
Un espai que comparteix plenament la millor tradició de la socialdemocràcia europea
i de les esquerres democràtiques internacionals.
•
Un espai plenament compromès amb l'altíssima exigència ciutadana de regeneració
política i democràtica: de sanejament i d’exigència moral, d'innovació
en els mètodes de l’acció política, de devolució de competències dels
partits a la societat, d’impuls de la iniciativa social i de la participació
activa de
la ciutadania en la cosa pública.
EIXOS BÀSICS
L’esquerra
catalana que avui es fa imprescindible i que volem bastir hauria d’inspirarse en
els següents eixos bàsics:
I.-PER UNA ÀMPLIA
MAJORIA A FAVOR DEL DRET A DECIDIR
L'evolució
plurinacional de l'Estat espanyol, que semblava contemplada en el pacte constituent
de 1978, ha quedat desmentida. Trenta-cinc anys després de la seva aprovació,
la Constitució espanyola s’ha desenvolupat al marge de les aspiracions nacionals
de Catalunya, és a dir, en sentit invers a les potencialitats que van
justificar el
seu suport. Allò que era un primer pas i un camí en la recuperació del nostres
drets i aspiracions
nacionals s'ha transformat en un sostre baix i en la coartada jurídica per al rebuig
sistemàtic de les ofertes formulades des de Catalunya.
És
així com la pulsió independentista ha passat de ser un sentiment reactiu a ser
una voluntat
positiva, conscient, plural i integradora; de ser una proposta minoritària a
ser un
factor transversal, compartit per amplis sectors de la població. Cal, ara, que aquesta
creixent voluntat de sobirania esdevingui un projecte polític seriós, realista,
amb recorregut, sense oportunismes ni improvisacions irresponsables, amb tot el
càlcul que el cas demana. I, amb aquesta finalitat, fa més falta que mai la
presència activa d’una esquerra catalana potent, perquè Catalunya només
disposarà de la força que li cal si pot comptar amb la unitat dels seus partits
i forces nacionals que es reclamen del catalanisme. Perquè la Catalunya-Estat
no pot fer-se a la mida única de la ideologia liberal de centre-dreta, sinó que
ha de bastir-se des de la pluralitat.
Ara,
tenim l'obligació d'escoltar i servir el clam d'una ciutadania que ha parlat
alt i clar. És
l’hora, doncs, de crear els escenaris perquè el poble de Catalunya pugui
exercir democràticament
el seu dret a decidir. I aquest pas ha de fer-se amb tota la força disponible,
des de la unitat, des d'una acció concertada i ferma de tot el catalanisme en
la seva pluralitat. La recent i àmplia coincidència parlamentària en favor del
dret a decidir
és un primer pas important en aquesta direcció.
II. UN POSSIBLE PACTE
DE SOBIRANIES
1.
És a l'Estat espanyol a qui correspon ara moure peça. L'episodi del Pacte
Fiscal, mort
abans de néixer, ens mostra, un cop més, la dificultat de qualsevol aproximació parcial
o de "millora" de la situació a partir de propostes catalanes. S'ha
invertit la càrrega
de la prova i, en endavant, ja no valen pedaços ni som nosaltres els que hem de
prendre la iniciativa, sinó les institucions i partits espanyols, si és que ens
volen convèncer
que hi ha un altre model possible. No cal dir que, si això finalment es
produís,
caldria posar-hi els cinc sentits, a partir de les condicions que ens dicta l’experiència.
Catalunya sempre ha volgut el diàleg i al pacte. És l’Estat espanyol el que,
fins ara, ha tancat la porta. Entretant, però, cal no tornar a sucumbir a
l'hàbit d'acontentar-se
amb el clàssic “peix al cove”. El nostre balanç diu que cada acord parcial
tendeix a ser, per a l'Estat espanyol, no gaire més que una treva destinada a retornar
poc a poc al punt de partida. Per això, afirmem que no ha de considerar-se
cap
proposta que no sigui global, que no contempli tots els aspectes de l'encaix nacional
de Catalunya.
2.
Arribats on som i a partir de la llarga experiència adquirida, sabem molt bé
quines són
les necessitats i potencialitats de Catalunya que un nou pacte amb l’Estat espanyol
hauria de satisfer. En aquest sentit, formulem la nostra proposta: un nou pacte
amb l’Estat espanyol hauria de reunir, de manera inexcusable, les següents condicions:
-
Hauria de tractar-se d'un pacte d'Estat que inclogués un pacte explícit i
bilateral amb
Catalunya.
-
Hauria de reconèixer Catalunya com a nació i com a subjecte de sobirania pròpia.
-
Hauria de reconèixer el dret d’autodeterminació de Catalunya, que podria ser exercit
mitjançant referèndum convocat pel Parlament de Catalunya.
-
Hauria de contemplar un esquema competencial inequívoc, en el qual Catalunya
hauria de disposar de capacitat decisòria plena en les polítiques bàsiques:
educació i salut, cultura i llengua, serveis socials, indústria i ocupació,
justícia, immigració, agricultura, representació exterior, esports i
presència
catalana normalitzada a les competicions internacionals. Mentre que serien
objecte de decisió compartida el sistema de pensions i seguretat social, la
defensa, les relacions de l'Estat espanyol amb les institucions europees, amb les
institucions internacionals i amb tercers països, els aspectes comuns de la política
immigratòria.
-
Hauria de comportar la presència directa de Catalunya a les instàncies federals europees.
-
Hauria de contemplar una Agència Tributària Catalana per la qual passés tota la
recaptació. Amb criteris fiscals compartits d'àmbit espanyol i europeu. I amb la
seva participació en uns mecanismes de solidaritat justos.
-
Hauria d'establir els mecanismes concrets de corresponsabilitat de la “Catalunya-Estat”
a l'Estat comú espanyol o ibèric.
3.
En qualsevol cas, cal que pensem en termes de "Constitució catalana"
i en l’articulació
completa del nou subjecte polític que vol ser Catalunya, dotat de sobirania pròpia
i amb presència i corresponsabilitat en els altres àmbits de sobirania en els quals
participi. Des d’aquest pacte de sobiranies, ha de procedir-se, si cal, a
aprovar una
nova Constitució espanyola que el contempli i que permeti recuperar l’esperit
que era
implícit en el pacte constitucional de 1978, avui clarament qüestionat i que consistia
en un doble compromís: de la democràcia espanyola, amb el reconeixement
nacional
i l’autogovern de Catalunya; i, de la Catalunya-nació, amb la democràcia espanyola.
III. UNA ALTERNATIVA A
LA CRISI: EN FAVOR DE L'ACTIVACIÓ ECONÒMICA, DE L'OCUPACIÓ I DE L'ESTAT DEL
BENESTAR
4.
Resulta insostenible la deriva destructora del teixit social i productiu de
Catalunya que
s’ha esdevingut amb l’actual Govern. Cal impulsar urgentment polítiques alternatives
de sortida de la crisi, superadores de l'actual cercle viciós, que apuntin cap a
un model diferent de desenvolupament, sostenible i regulat democràticament. Cal transitar,
del dogma de l'austeritat, a la recuperació del camí del creixement i la
creació d'ocupació.
Amb aquesta finalitat, calen polítiques d'estímul fiscal i d'inversió pública.
Es
tracta de polítiques que només són possibles en un entorn de confiança i de corresponsabilitat
amb tots els agents productius. I també amb els sectors financers, degudament
sanejats i regulats, responsables encara avui de l'estancament de la inversió
privada i de la sequera quasi absoluta en el flux de finançament ordinari de
les empreses.
5.
És ben cert que aquesta línia d'actuació es veu avui condicionada per decisions d'àmbit
europeu i espanyol, però no ho és menys que el govern català actual, per acció
i per omissió, hi afegeix actuacions que produeixen més atur, més desprotecció social
i un greu retrocés en els serveis bàsics d'educació i de salut. A Catalunya, hi han
recursos, energies i possibilitats no aprofitats ni reconeguts. I també la
possibilitat d’incrementar
la pressió fiscal sobre els més poderosos i no tan sols sobre els més febles
com fa l’actual Govern.
6.
En lloc de refugiar-nos en les obligades mesures de contenció del dèficit, cal negociar-les
bé i després respectar-les, tot acompanyant-les d'una tasca molt més adaptada
a cada sector, a cada territori, aprofitant-ne totes les capacitat cooperativa
i sinèrgies
de conjunt que avui resten desaprofitades i aletargades. Amb una acció adient,
en aquests àmbits locals i sectorials, és possible desvetllar-hi recursos avui ociosos.
7.
La política industrial, tan desacreditada des de les posicions conservadores,
ha de ser
posada en el primer pla. Sectors com la indústria agro-alimentària, les biotecnologies
o la química-farmacèutica avançada, esperen suport tant per al seu creixement
productiu com per enfortir i ampliar la penetració a nous mercats o la productivitat
de les seves inversions. Els sectors clau han de ser clarament identificats i
reforçats.
8.
Tant com les polítiques que produeixen efectes immediats, cal un acció decidida
per fixar
i posar en marxa les reformes estructurals pendents des de fa massa anys per
tal de
bastir un sistema productiu que no tingui els peus de fang. Es tracta, entre
altres, de
les següents:
-
L'educació, la reforma de la qual va iniciar el Govern anterior, que és un element
central de tota aposta de futur, perquè el futur demana una ciutadania prou
culta i responsable, prou competent en el seu camp, en sintonia amb una societat
canviant, que exigeix noves i permanent modulacions.
-
El conjunt del sector públic, de l'administració, que ha de revisar la seva concepció
organitzativa i funcional, així com la qualitat de la seva relació amb la
ciutadania i amb el món empresarial, amb la finalitat d’assolir unes majors cotes
d’eficiència. Els serveis que constitueixen l’Estat del Benestar,
particularment
la sanitat (al costat de l’educació ja esmentada), han de ser objecte
d’un ambiciós esforç racionalitzador, amb la finalitat de fer-los més eficients
i de garantir-ne la sostenibilitat.
-
La Formació Professional, amb la connexió entre formació i treball, destinada a superar
l'actual manca d'adaptació a les nostres necessitats ocupacionals i productives.
No es pot acceptar, particularment en aquest camp, la ineficiència social
i la pèrdua de capital humà que comporta, essent aquest l’única riquesa natural
del nostre país.
-
La recerca i la innovació com a inversió determinant de futur, en el marc de l’economia
del coneixement. Amb més raó, en un país com el nostre que excel·leix
en equips d’investigadors-punta, situats en posicions d’avanaçada internacional.
-
La creació artística i la producció cultural, en procés de consolidació entre nosaltres
i que adquireixen també una centralitat creixent en el marc de l’economia
del coneixement. Avui, en greu perill per l’estocada que comporta la manca
d’”excepció cultural” en la regressió pressupostària i en l’increment de l’IVA.
-
El mapa institucional català, que demana a crits una simplificació territorial, destinada
a acabar amb l’actual i absurda superposició d’administracions i a establir
una divisió regional d’acord amb les necessitats actuals, a partir de criteris
tècnics competents, que deixi enrere definitivament els atrinxeraments partidaris
interessats que condemnen el mapa institucional a l’immobilisme i
l’obsolescència.
-
La col·laboració públic-privat, font de possibilitats inèdites si s’estableix
sobre la base,
no del clientelisme i de les relacions opaques que generen corrupció, sinó
del projecte públic com a garant de l’interès general i de la qualitat.
-
La justícia, susceptible de grans canvis positius si no estés encotillada per
les lleis
orgàniques espanyoles.
-
Els sectors que deriven en oligopolis i que representen un llast costosíssim
per a
les empreses i la ciutadania.
9.
Cal fer créixer conceptes com equitat i corresponsabilitat social, introduir
eixos de política
econòmica que incorporin els factors ecològics, de sostenibilitat i d'energies renovables.
Cal impulsar polítiques fiscals adreçades a influir positivament en hàbits i capteniments
de consum, estretament relacionats amb la salut pública o la cura del medi
ambient.
IV. PER LA REGENERACIÓ
DE LA POLÍTICA I LA REFORMA DE LA
DEMOCRÀCIA
10. La regeneració de la política i la referma de la democràcia fa temps que han esdevingut
un clamor. En va ser el detonant el moviment del "indignats", que va
saber denunciar
les múltiples esclerosis que pateix la nostra vida democràtica. Cal replantejar-se
el funcionament del sistema democràtic, del conjunt d'institucions, partits,
sindicats i entitats diverses, sostinguts en bona mesura amb recursos públics. Avui,
es troben greument desgastats pels casos de corrupció que han tingut lloc i per un
funcionament sovint endogàmic i allunyat de la comprensió, del seguiment i de
la participació
de la ciutadania.
11.
En el procés que Catalunya obra, cal que aquest en sigui un aspecte cabdal i
que doni
lloc a un debat ciutadà sobre les iniciatives reformadores a emprendre, entre
les quals,
sens dubte:
-
La promulgació, després de trenta-dos anys, d'una llei electoral catalana
pròpia, avui
encara pendent perquè així ha convingut als interessos partidaris del centre-dreta.
-
La reformulació del paper dels partits polítics, amb la devolució a la societat d’algunes
de les funcions que fins ara han tingut reservades, a Catalunya i a Espanya,
particularment les relatives al monopoli en la selecció dels candidats i en
la dependència dels electes.
-
L’establiment d’una vinculació i d’una relació permanent entre els electors i
els seus
representants democràtics, no tan sols en els períodes electorals, sinó durant
tota la durada del seu mandat. Això hauria de concretar-se en la definició
de circumscripcions electorals unipersonals.
-
L’establiment de les llistes electorals obertes o desbloquejades, de manera que sigui
l’electoral el que determini la priorització dels candidats i candidates.
-
La generalització de les eleccions primàries obertes, traslladant a la
ciutadania la
capacitat de seleccionar els candidats i candidates a caps de llista del corresponent
espai electoral, de manera que els aparells dels partits deixin de tenir-ne
el monopoli i el consegüent control sobre els electes.
-
L'accés públic al coneixement i al control dels recursos dedicats al
manteniment de
les forces polítiques, amb una regulació més exigent.
-
L'experimentació de nous avenços en la iniciativa popular i en la participació oberta
dels ciutadans en la presa de decisions significatives.
-
La instauració efectiva d'una funció d'avaluació continua i rigorosa dels
serveis i les
polítiques públiques.
-
L’impuls de formes de cogestió ciutadana dels serveis públics, a partir dels usuaris
i dels consumidors.
Aquesta
declaració s'inscriu en un nou moment que, com mai, fa inexcusable la claredat
i la definició de posicions per compte dels qui exercim responsabilitats polítiques
o tenim un cert ascendent sobre uns o altres segments polítics i socials. No hi
ha marge per a la retòrica, per a les paraules buides, per a les bones
intencions inconseqüents,
per al còmode exercici de nedar i guardar la roba. Catalunya, en
aquest
moment decisiu, demana honestedat, franquesa i coratge, més enllà d’ortodòxies
inercials, de silencis acomodaticis i de cauteles conservadores. Demana que
cadascú assumeixi plenament la seva responsabilitat i actuï en conseqüència. Nosaltres
hem sentit que aquesta era la nostra obligació pública i hem entès que no ens
en podíem desentendre. Que faríem un flac servei al nostre compromís col·lectiu si
no gosàvem. Sabem que aquesta és avui la millor manera que tenim de servir els nostres
ideals.
Catalunya,
octubre de 2012
Primers signants:
Jaume
Aguiló
Mireia
Alberny
Enoch
Alberti
Pere
Albó
Albert
Alfaro
Eduard
Alfaro
Anton
Aluja
Pere
Almeda
Xavier
Amores
Xavier
Amorós
Emili
Arbós
Joan
Armangué
Narcís
Armengol
Ernest
Aymami
Noemí
Aymami
Maria
Badia
Joan
Balada
Josep
Maria Balcells
Ester
Ballart
Paco
Ballester
Isidre
Barberà
Amèlia
Barbero
Jaume
Bellmunt
Robert
Benaiges
Toni
Berini
Pia
Bosch
Xavier
Bretones
Mariona
Bru
Martí
Carnicer
Josep
Maria Carreras
Carles
Casals
Magda
Casamitjana
Servand
Casas
Roger
Casero
Antoni
Castells
Carles
Cepero
Eduard
Cienfuegos
Andreu
Clapès
Joaquim
Collado
Dolors
Collell
Joan
Colom
Francesc
Colomé
Josep
Comas
Pere
Oriol Costa
Rosa
Costa
Maria
Crehuet
Ramón
Creixell
Antoni
Dalmau
Manuel
de Forn
Joan
Manuel del Pozo
José
Antonio Donaire
Misericòrdia
Dosaiguas
Pilar
Duocastella
Enric
Fandos
Carme
Fernández
Ramon
Ferre
Carles
Ferreira
Daniel
Font
Jordi
Font
Camil
Fortuny
Jordina
Freixanet
Alejandro
Garcia
Marina
Geli
Nuria
Gelonch
Joan
Gili
Sandra
Guaita
Josep
Guinot
Francesc
Guisset
Manel
Hervas
Francesc
Xavier Jonama
Francesc
Jornet
Meritxell
Josa
Àlex
Jover
Anna
Lafuerza
Jordi
Lamas
German
López
Antoni
Llevot
Esteve
Llorenç
Clara
Maragall
Ernest
Maragall
Maria
Maragall
Pau
Maragall
Pere
Maragall
Joan
Marcet
Andreu
Martin
Rafa
Martín
Ignasi
Martínez
Josep
Maria Masachs
Carme
Mas
Àlex
Masllorens
Josep
Maria Merino
Lluïsa
Mestre
Anna
Maria Miró
Josep
Moragues
Clara
Muñoz Cirici
Manel
Nadal
Àngels
Navarro Miralles
Manel
Oliva
Angels
Orò
Ramón
Palacio
Montserrat
Palma
Jordi
Parés
Josep
Pau
Elena
Pascual
Anna
Peláez
Lluís
Miquel Pérez
Angera
Pinol
Felip
Pons
Rosa
Maria Puig‐Serra
Gemma
Pujals
Xavier
Raventos
Pilar
Riera
Àlvar
Roda
Àngel
Ros
Arantxa
Ros
Manel
Royes
Elena
Salinas
Manel
Sanchez
Martí
Sans
Jesús
Sanz
Salvador
Sarquella
Núria
Sempere
Jordi
Serra
Josep
Serra
Miquel
Serrano
Quildo
Serrano
Gemma
Serrassolses
Antoni
Siurana
Fèlix
Sogas
Joan
Solana
Eulàlia
Tatché
Xavier
Testar
Antoni
Torres
Eladi
Torres
Guillem
Torres
Artur
Trias
Joan
Trias
Joan
Anton Verge
Miquel
Vidal
Xaavier
Vidal
Max
Vives
Joan
Viñallonga
Jordi
William
Josep
Xurigué
Julia Silveira
No hay comentarios:
Publicar un comentario